Walk of Wisdom

27 mei 2016 - Bergharen, Nederland

Hallo allemaal.

Vandaag de laatste dag van onze wandeling. We hebben gisteren heerlijk geslapen in een hangmat bij een B&B in Bergharen. Na een vorstelijk ontbijt vanmorgen zijn we op weg gegaan voor onze laatste dag.

De zon schijnt en het is een beetje drukkend. We lopen vanaf onze slaapplaats via de kapelberg naar natuurgebied de Elzend en verder door naar Afferden (Gelderland). Van daaruit lopen we in de richting van de uiterwaarden van de Waal waar we via Deest, Winssen naar Beuningen. Het is mooi lopen langs de uiterwaarden maar wel erg warm, dus veel drinken!!!!

In de verte zien we de electriciteits centrale van Nijmegen ( die in 2016wordt gesloopt) al liggen, maar via de dijk zal dit nog wel even duren voordat we er zijn. Maar bij de volgende bocht zien we daar al de sluizen van Weurt komen. We steken de sluis over om daarna in de richting van de Oversteek( nieuwe brug) te lopen. Op deze brug worden iedere avond bij zonsondergang 48 lantaarns in een langzaam tempo aangestoken uit respect voor de 48 militairen die bij de oversteek van de Waal in 1944 de dood vonden. Nederlandse veteranen lopen vrijwel iedere avond mee, de sunset march. Via de andere kant een klein stukje door de weilanden via de spoorbrug (de Snelbinder) terug naar Nijmegen. Via de Waalkade, Priemstraat komen we bij Kitty de Wijzeplaats, die op 22 jarige leeftijdwerd vergast omdat ze joods was, waar we een steen uit dankbaarheid neerleggen dat het ons gelukt is. Dan naar de St. Stevenskerk waar onze tocht ook eindigt.

Conclussie:

We hebben een mooie route van 136 km in de benen zitten in 5 dagen.

Soms was het zwaar, pijn in de benen en voeten.

We hebben schatten van mensen ontmoet en mooie gesprekken gehad onderweg.

Kortom een aanrader voor andere mensen die dit ook willen gaan doen. Voor ons was het een goede test voor onze volgende tocht naar Santiago.

Nu naar huis

Groetjes Titia en Jos

1. Mieke:
    27 mei 2016
    Gefeliciteerd alle twee, een hele prestatie.
    Enige fotos, mijn favoriete is jullie in de hang mat! Hoe kun je er in godsnaam in slapen? Alleen mischien als je zoveel hebt gelopen.

Rust goed uit, bel je in de volgende paar dagen
    Dikke zoen van mij en Gope xx
  2. Steph:
    27 mei 2016
    Ik weet ook niet hoe je in een hangmat kan slapen...
    Enfin, het is gelukt en ik krijg de indruk date julle inderdaad klaar zijn voor Santiago.
    Gode uitrusten en jullie hebben wel een biertje verdient.
    Liefs an nogmaals: " Petje af"
    Stef